Medlemsmöte 2025 nr. 3 – på Storbrunn

Som vanligt ett välbesökt möte 2025-04-10 och dagens program var:

🔌 Svensk Kraftreserv AB, VD Fredrik Herman berättade om bolaget som driver och förvaltar de gasturbinanläggningar som Svenska kraftnät behöver för sin kraftreserv.

🚊 Bil och tåg genom USA och Kanada. Odd Hedberg berättade och visade bilder från sin resa i september 2024.

Fredik Hammar från Svensk Kraftreserv AB informerade om bolagets ansvar för roll i det svenska kraftnätet. Bolaget är helägt av Svenska Kraftnät och hette tidigare Svenska kraftnät Gasturbiner AB.

Bolaget har idag 5 anläggningar och 11 gasturbinblock på totalt 700 MW. Skall vara störningsreserv för underfrekvenstart samt spänningsstabilisering. Exempelvis kör man Kimstad gasturbiner i synkrondrift just idag för spänningshöjning när O3 har revision. Dessutom påvisade han ett exempel när O3 stoppade 2022 och underfrekvens medförde nödstarter av gasturbiner för att återställa nätfrekvensen till 50 Hz. För tillfället pågår utveckling med att förstärka Västsveriges kraftnät med mer störningsreserv. Hela världsmarknaden för gasturbiner är het där bland annat Ukraina är stora konsumenterna tillfällig kraft… Gunnarsbo gasturbin är numera med och säljer sina tjänster på Nord Pools störningsmarknad. Så FKA får även lite intäktspengar på den turbinanlägningen. Gunnarsbo startas idag lite då och då för nätnytta på ett helt annat sätt än när vi veteraner var aktiva inom FKA. Den som vill djupdyka i störningsreserv med mera kan läsa mer på SvK

Odd Hedberg berättade därefter om sin bil- och tågresa genom USA och Kanada. Då det blev omfattande och målande beskrivningar fick presentationen delas upp i två delar.

Del 1 denna gång innehöll hans reseäventyr från Chicago till till västra USA med två Triumph veteranbilar TR7 och TR8 samt en Tesla som följebil med bagage för 3 personer. Syftet med Odd’s resa var att hjälpa sina amerikanska Triumph-vänner att transportera bilarna till ett stort veteranbilsmöte för engelska Triumphbilar. Mer om Triumph respektive TR7 och TR8 kan den intresserade läsa på dessa länkar. Vi fick en rolig, detaljerad och intressant beskrivning av reseäventyret. Då det blev omfattande så valde Odd att avsluta reseberättelsen när veteranbillsträffen avslutats och man kört uppför Pikes Peak, som är ett 4 301 meter högt berg i Klippiga bergen Colorado. Del 2 med avslutande besök i Los Alamos och tågresan tillbaka genom Kanada samt flyg via Island kommer senare i höst.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: