En nästan fullsatt Sundbergs-buss med Vattenfallsveteraner avgick ca. 07.30 från Pålkällan i Östhammar. Under vägen mot Uppsala fylldes det på med deltagare så att bussen var helt fullsatt när vi styrde ut på E4:an mot Stockholm. Vår chaufför Desiree, utlovade förmiddagskaffe på det charmiga Värdshuset Lillstugan i Silverdal, öster om E4 i Sollentuna. För oss alla var det en ny och härlig upplevelse att besöka denna idyll mitt bland alla moderna hus.
Det charmiga värdshuset Lillstugan i Silverdalen.
Efter kaffestunden åkte vi mot Strömkajen (framför Grand Hotell) och gick ombord på en Strömma-båt för en guidad tur under Stockholms broar.
Vi kryssade ut på fjärden och vidare in i Mälaren via Hammarbyslussen. Båten vände framför Stockholms stadshus och sedan samma väg tillbaka med guidning via hörlurar. Höstvädret var verkligen till belåtenhet och många flanörer syntes på alla öarnas strandpromenader.
Några bilder från utsikten från båten nedan.
Efter båtturen blev det god lunch på Wasamuseets restaurang. Därefter besöktes Tekniska museet och huvudsyftet var utställningen om Ågesta kärnkraftverk, där några av oss veteraner började sin karriär inom kärnkraften. Ågesta kraftvärmeverk var Sveriges första kommersiella kärnkraftverk, i drift mellan 1964 och 1974. Utställningen kallas ”Salong Energi – Ågesta Kärnkraftverk”och levde nog inte upp till vad vi förväntat oss utan det var mycket information om energi och Sveriges kärnkraftshistoria. Men det är klart, målgruppen för utställningen är sannolikt inte vi som jobbat inom branschen. Men det var ändå intressant att se gammal utrustning med mera och diskutera med gamla kollegor.
Mer information finns på denna websida Salong Energi – Ågesta Kärnkraftverk.
Efter att ha strosat runt i ”Ågesta-rummet” så tittade vi igenom övriga utställningar och samlingar samt pratade om gamla tider.
Modelljärnvägen som entusiasten Uno Milton byggt mellan 1948 och 1955, under 7 år men beräknad effektiv mantid var 2 arbetsår. Uno Milton blev 91 år gammal och var in i det sista delaktig i reparationer och underhåll av modelljärnvägen. Anläggningen är i skala HO med 12V:s luftledningar och i full funktion. Mer information hittas här: Modelljärnvägen på Tekniska museet.
Lokalen var stängd men öppnades för oss och demonstrationskördes innan vi lämnade museet och intog bussen för hemfärd.